Back to the 50´s...





Idag tänkte jag visa en av mina varianter på en 50-tals makeup á la
Marilyn Monroe, denna fantastisk vackra kvinna med sina rena ansiktsdrag.

Under 50-talet kan man säga att det rådde en slags utseende fixering.
Det var väldigt viktigt att se vacker ut.
Man använde mycket täckande produkter och puder för att hålla huden
i en ljuston, inte alls som idag när många strävar efter att vara solbruna
i huden. Tänk så olika modet kan förändras under årtionden!
Den typiska 50-tals makeupen bestod alltså av en riktigt ljus hy, bred svart
eyeliner, långa och svart ögonfransar med flera lager mascara och en riktigt
markerad mun med mörkt cerise eller allra helst blodrött läppstift.
Ytterst lite rough bara för att skapa en svag skugga starx nedanför kindbenets
högsta punkt.
Och, ville man vara riktigt chick så målade man en svart prick, sk mouch
snett ovanför munnen en liten bit upp emot kinden.

Igår kväll kände jag inspiration att försöka mig på en sådan sminkning.
Så här kommer en steg-för-steg beskrivning med bilder och text på hur jag
gjorde denna makeup. =D Lämna gärna en kommentar efter inlägget, så får
jag veta hur ni tycker att jag lyckats med detta.



Förberedelser:

Först tvättar jag ansiktet med en rengöringscreme för att ha en ren hud
att starta med. Avslutar med ett alkoholfritt ansiktsvatten för att få bort
spår som kan finnas kvar av rengöringscremen.
Sedan smörjer jag in huden i ansiktet med en ansiktscreme som passar
min hud typ.

Så till makeupen:

1.) Jag startar med MakeUpStores Cover All Mix för att täcka mörka områden
under och kring ögonen. Jag även täcker över röda-rosa märken som
finnar och utslag. Den rosa concerlern mot det mörka och den gula mot röd-
rosa, och blandar fram en bra nyans med den neutrala beigea concerlern.

Tips!
För att få en lättare conceler kan man blanda den med MakeUpStores
Blend & Fix som är en genomskinlig creme. Då blir det väldigt lätt arbetat.

Efter det applicerar jag en foundation med en foundationpensel över hela
ansiktet  och tonar ut ned mot käkenlinjen och halsen för att få en fin övergång.
Därefter mättar jag huden med ett löspuder med hjälp av en puderborste som
jag cirklar över ansiktet för att få ner glansen av foundation.
Då blir huden riktigt slät och fin. Stryk lätt med fingrarna över huden så känner
du om du mättat tillräcklig. Huden ska kännas torr och len.

Tips!
Om man tycker att det är svårt att hitta en foundation som liknar din hudton,
så tänk på att isf välja en färg som hellre är en liten aning ljusare än din egen
istället för en något mörkare. Annars skiljer sig färgen för mycket mot halsen
och då spelar det ingen roll hur mycket du försöker tona ut färgen.





2.) Sen lägger jag ett guldfärgat puder på de högsta och utstående
punkterna i ansiktet även här med en puderborste.
Högst upp på kindenbenet, näsryggen, ovanför ögonbrynen och
på hakan. Jag hoppas att ni kan se glittret högst upp på kindbenet
på bilden nedan.





3.) Innan jag börjar lägga på ögonskuggor så applicerar jag en
primer på hela ögonlocket och ända upp till ögonbrynet.
Jag använder MakeUpStores "Eyeprimer tinted".
Den är svagt "hudfärgad". Det finns även en helt klar av samma
märke.



4.)
Jag lägger en väldigt ljust beige skimrande skugga med ett stänk
av svagt brunt i. Jag har här använt mig av en cremeskugga från
postorderföretaget Yves Rocher. Denna skugga köpte jag för något år
sedan och den finns tyvärr inte kvar i deras sortiment.
Så välj en ljus skugga med nån ton mörkare än från egen hud ton,
gärna med skimmer i.





5.) Efter det lägger jag en något mörkare grå-brun skugga i en
C-form från yttre ögonvrån upp och in i globlinjen.
Lägger även lite av skuggen en liten bit in på ögonlocket utifrån
och längs med den undre fransraden, från yttre ögonvrån till
ungefär hälften. Därefter suddar jag kanterna mellan skuggorna
på ögonlocken för en fin övergång. Suddar lite på skugglinjen
på under fransraden också. Den mörka skuggan här är
MakeUpStores Microshadow "Velvet".





6.) Nu är det dax för den svarta breda eyelinern,
Jag använder här Maybellines Line Definer i färgen "Noir-Black".
Den har en filt spets och ser ut och känns som en tuschpenna som
man målar med. Den är väldigt lätta jobba med.
Jag börjar med linjen i inre ögonvrån där jag gör den tunn, för att
sedan göra det bredare. Bredast är linjen är mitt på på fransraden,
men fortsätter att göra den ganska bred mot yttre ögonvrån också.
Längst ut i yttre ögonvrån gör jag en lite "vinge", en sväng med linjen.






Sen applicerar jag även en vit penna innanför nedre fransraden, på den
fuktiga delen mot ögat, sk vattenlinjen eller på engelska waterline.
Här använde jag IsaDoras Inliner Kajal i färgen"Satin White" (nr 50).
(Se nästa bild nedan)



7.) Så är det hög tid för mascaran. Jag använder IsaDoras Build-Up
Mascara Extra Volume
och lägger på två lager på dom övre ögonfransarna.
Dom nedre fransarna hoppar jag över. Tycker att det räcker med bara
skuggan där.
Applicerar sen MakeUpStores Microshadow "Sun Breeze" strax under
ögonbrynet för att lyfta blicken ytterligare.
Sen fyller jag även i ögonbrynen så att de får en lite skarpare framtoning.






8.)
Jag lägger rouge från strax under kindbenets högsta punkt och snett
nedåt. Le när du lägger rouge så ser du var du ska lägga den.
Lägg pekfingret och långfingret bredvid varandra snett neråt från näsvingen,
så vet du var du ska stanna med rouget.
Här har jag använt mig av IsaDoras Perfect Powder Rouge i färgen
Frosty Toffee (nr 09)
.



9.) Så dax för finalen på denna makeup! =D Det härlig röda läppstiftet!!!
Jag har här valt det kallare och något mörkare läppstiftet Expression från
MakeUpStore.
Riktigt läckert läppstift som sitter på läpparna läääänge.
Efter det lägger jag en liten, liten aning klart läppglans.
Jag har använt MakeUpStores Chrystal Lips "Virgin".



Så där ja! Klart!!!
Jag hoppar över mouschen den här gången. ;-)








För er som undrar om jag har klippt av mig mitt långa
hår så kan jag meddela att det har jag inte gjort.
Bara satt upp det i en hästsvans för att inte får håret
i ansiktet när jag sminkar mig. =D




Allt för idag! Lämna gärna en kommentar här under
inlägget så jag får veta om ni tycker att jag lyckats
med min 50-tal makeup!
Så roligt med respons, ris som ros!
På det sättet utvecklas man ytterligare.

Nästa inlägg blir under helgen, och då tänker jag lägga
en önskesminkning från Heidi.
En gul och grön makeup för att möta våren med!!!
Trevlig helg!







Kommentarer
Postat av: Pia Braxenholm

Häftig att få se före och efter bilder. Kul!

2011-03-26 @ 10:35:38
Postat av: Pia Braxenholm

Härligt att se före och efter bilder av din makeup. Fortsätt med det! Du är så duktig! Jag har gått 2 stegs utbildning i makeup genom Oriflame som jag säljer. Det är sååååååååå kul med smink och hår tycker jag. De verkar som att det ligger i släkten.

/ kram Pia

2011-03-26 @ 10:53:38
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Hanna

Tack snälla du Pia!!!

Va roligt att höra att du gillar det jag gör!

Jag älskar att skapa och vara kreativ! =D

Tänker fortsätta med steg-för-steg bilder.

Det är riktigt roligt, men tar lite längre tid innan man kan publicera inläggen då man måste beskära storleken på bilderna.



Jaa det verkar som att det går i släkten, kära

tremänningen min! =)

Jag har också tidigare varit försäljare av Oriflame och även gått deras första makeuputbildning.

Men det är många år sedan. Tror det är ca 10 år sedan. Jag håller fullständigt med dig, det är jätteskoj med både smink och hår! Ännu roligare med håret nuförtiden då jag har långt hår. När jag var korthårig i så många år så kunde man inte variera något alls med frisyrer.



/Kram Hanna

2011-03-26 @ 15:51:24
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Andromeda

Du är så duktig på att sminka! Du får gärna sminka mig någon gång! =D

/Andromeda, malins systerdotter!

2011-03-26 @ 21:59:18
URL: http://andromedas.devote.se
Postat av: Hanna

Tack för ditt beröm, Andromeda! =) Så roligt att du att jag är duktig! Visst kan jag sminka dig nångång om du vill det!



/Kram Hanna

2011-03-26 @ 22:12:00
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Diana

Hej där!! :-)

Du fortsätter att imponera Johanna!!

Kan bara säga bravissimo!! Vad glad jag skulle vara om jag hade dina ögonlock när man ska lägga skuggor ha ha. Jag har snart bara "skinnpåsar" som hänger över och det är inte så skoj när man gillar skuggor och eyeliners osv. Tror jag ska kosta på den där ögonprimern på make up store som du nämnde, så att skuggorna inte klumpar sig.

Tack för en jätteintressant och inspirerande blogg!! Längtar till vårmaken som Heidi efterfrågade :-) Tycker faktiskt du ska tipsa personalen på Make-up store om din blogg och att du faktiskt gör lite reklam på deras produkter!!

Jag tror de skulle bli riktigt imponerade av dig helt ärligt!!

Många kramar Diana

2011-03-26 @ 22:47:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0