Så hittar du rätt på färgskalan


För att skapa en snygg makeup är det jätteviktigt att känna till valet av färger.
Det är först när du funnit rätt nyanser och den rätta färgskalan du kan skapa
vackra sminkningar.
Hur hittar man rätt färg?
Titta i din garderob och fundera över vilka färger du klär i och som du fått mest
smickrande komplimanger för. Gör en översikt, består din klädkammare utav
varma eller kall färger? Välj färger till din makeup som du tycker om så länge
undertonen är den rätta. Är du osäker på din färgskala?
Studera ditt ansikte (läppar, ögon och hud) i dagsljus.

Varma och kalla färger?

Färger som brukar benämnas som varma har oftast en gul underton.
Nyanser som går i orange, brunt, olivgrönt och senap.
Sedan finns det ett antal färger med gul underton som inte är lika lätta att
bedöma, exempelvis nyanser åt det röda, bruna, lila och blå hållet.

Kalla färger har en blå underton. Färgnyanser som isblått, citrongul, svart,
ceriserosa med flera. Men precis som i varma nyanser finns det flera toner i
de kalla färgerna som är snarlika de varma färgerna.
Tre svårbestämda varianter är rosa, turkos och blå.

Är din hudton varm eller kall?

Det kan vara svårt att avgöra färgen på hudtonen. Mörka partier i ansiktet
går ofta mot rosa och där gör många misstaget att de utgår från att de har
kalla färger vilket är fel. Titta på partier i ansiktet där du inte är röd och avgör
efter det vilken underton din makeup bör ha.
Färgnyanser på fondation, concealer och puder tillhör de oftast den varma
färgskalan som går i nyanserna gul och gyllene.  

Även om man generellt passar mest i kalla färger, så funkar det oftast att
använda exempelvis en varmskugga som man matchar med en kallskugga
eller vice versa.
Jag brukar själv pröva mig fram med olika färgkombinationer, känna efter om
man trivs i en viss makeup, gör man det så passar man mest troligt väldigt
bra i det.

Till min hudton passar jag i mycket kalla färger, men jag tycker om att leka
och exprimentera med olika färgställningar, även sådana färger som betäcknas
som varmare, och som jag skrev ovan, därtill välja en skugga från den kallare
färgskalan att matcha med.



Här ska ni få ett exempel på en sådan makeup:




Här har jag använt MakUpStores härliga skuggor.
Först har jag lagt Microhadow "Famous" över hela ögonlocket.
Därefter Microhadow"Bronze" från mitten av ögonlocket och utåt.
Dessa båda skuggor går i varma toner.
Därför tog jag Cybershadow "Rumble" som går i en rost-röd kallare
ton som jag lagt i en C-form från yttreögonvåran och lite uppåt och
in i globlinjen.
Det som är viktigt är att sudda alla skarpa linjer för att få fina övergångar
mellan skuggorna.
Sedan har jag använt Microshadow "Sun Breeze" under ögonbrynet
och ned mot globlinjen. Man får fram den skimrande effekten av denna
skugg bäst om man suddar mjuk med penseln.

Under ögat har jag sedan följt upp med Cybershadow "Rumble"
som en fin tunn kajallinje.
Använd gärna en snedskuren pensel för att lättare få ett jämt och mer
precis resultat utan att det blir för mycket skugga och tjock linje.

För att intensifiera blicken har jag med hjälp av en tunn eyelinerpensel
lagt en tunn linje svart eyeliner från inreögonvrån till yttreögonvrån, nära
fransarna på ögonlocket. För att lättare få en jämn linje så dra linjen långsamt
och ta stöd av penselskaftet mot fransarn. På detta sätt kan du dra linje riktigt nära.
I yttre ögonvrån har jag avslutat med en lite sväng med linjen.
Jag har här använt mig av MakeUpStores Cake Eyeliner Black.

Sen är det bara att avsluta med några lager svart mascara på de övre fransarna
och en lager på de undre fransarna, bara för att få lite färg på dom för inramningen
av ögat. Jag har här använt mig av Maybelines

På läpparna har jag använt mig av Cliniques High Impact Lip Colour SPF 15 med
färgen "Sassy Spice". Den färgen matchar alla dom tre färgerna på ögonmakeupen,
då det är ett rött läppstift med både brunt och en aningen gul ton i.

Jag avslutade med att skugga lite av MUS "Breeze" även på kindbenets högsta punkt,
ovanför ögonbrynen, på näsryggen och lite på hakan.
Därefter applicerade jag en något kall rough som jag gillar och som kommer från
Max Factor. Tyvärr finns inte just exakt denna i sortimentet längre.
Därför skriver jag inte in namnet på den här.


Här har ni det färdiga resultatet:





Så vad tycks? Lämna gärna en kommentar, både ros eller ris.
Det var allt för idag. =)




Följ min blogg med bloglovin






Kommentarer
Postat av: Thera

Tjoflöjt på dej bruden, va skoj att hitta hit till dej=)

HOppas på flera tipps bilder och i framtiden kanske även videos där man ser hur du gör och inte gör=).

Då jag fyllde 30 fick jag ett presentkort på Maceupstore, med en kommande sminkning.... Men har inte kommit mej för att använda den och måste ha gjort de innom 6 månader efter att det löstes ut...

Och det är nu snart!

Skulle inte du komma ha en dag med mej då vi åker dit och jag får bli sminkad och sen hjälper du mej även att välja lite saker för 500 kr.

Sen kan du hjälpa mej att visa hur jag på bästa sätt ska använda det i vardagen!???



Thera

2011-03-21 @ 12:53:26
URL: http://vanligavardag.blogg.se/
Postat av: Hanna

Thera: Tack för ditt beröm! Det värmer mycket!

Joo jag tänker lägga in olika makeups flera gånger i veckan här på bloggen och framöver är det fullt möjligt att jag även kommer att göra steg-för-steg video-tutorials, men nu från början så startar jag upp med bilder och beskrivningar i text.



Men självklart gumman, vill jag följa med dig till MakeUpStore när du får göra din sminkning.

Det är super roligt att få göra en sån, jag fick också en sån i 30-års present när jag fyllde för några år sedan.

Jag ska absolut försöka hjälpa dig så mycket du vill, fast jag redan tycker att du är väldigt duktig på att sminka dig. =)

Jag är ju hemma hela dagarna pga av sjukskrivningen för ryggen, så vi kan boka vilken dag du vill.

Tyvärr kan jag inte köra bil pga av ryggproblemen,men vi får fixa någon som kan skjutsa oss. Hör av dig gumman när du har bokat in tiden hos MakeUpStore!



/Kram Hanna

2011-03-23 @ 16:31:14
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Lajke

Massor med bra tips! :D Tack!

2011-03-26 @ 16:15:25
URL: http://www.lajke.se/
Postat av: Hanna

Lajke: Tack för ditt besök och beröm! =)

Välkommen åter!

Bloggen är ju nystartad men jag har tänkt mig att iaf uppdaterar ca 3-4 gånger i veckan, möjligen ännu oftare.

Har en blogg sedan tidigare, men som handlar mer om mig och mitt liv förövrigt, men den är lagd lite på is sedan ett halvår tillbaka.

Mitt intresse för makeup lockade mig mer att skriva om nu!



/Hanna

2011-03-26 @ 17:50:21
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: felicia

skulle du kunna göra en skuggning? :)

PS många bra tipps!

2012-05-16 @ 21:01:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0