Sotis på en onsdag...

Nu är det några dagar sedan jag skrev förra inlägget, har tyvärr inte
haft möjlighet att uppdatera bloggen förän nu pga en besvärlig migrän-
attack som inte velat ge sig.
Men nu är det äntligen dax för en ny makeup! =D

Först vill jag berätta för er hur glad jag blir över alla kommentarer här på bloggen,
sms till mobilen och mail via Facebook som jag fått från er som läser här.
Så härligt det känns med alla lyckönskningar som jag fått sedan jag startade upp
denna blogg härrom dagen! =D
Stort tack för era förhoppningar på mig, jag ska verkligen göra allt i min makt
för att inte göra er besvikna!
Verkligen roligt och sporrande!!! =D

Såg att det fanns funderingar om jag tänkter göra steg-för-steg beskirvingar i
filmklipp på YouTube, så kallade tutorials.
Är inte helt otroligt att jag ger mig på det framöver, men just nu, så här i början
kommer jag att hålla mig till bilder och beskrivningar via text.
Men som man brukar säga, den som väntar på något gott, väntar aldrig för länge.
Eller om man hellre vill, väntar alltid för länge. ;-P

Så idag fick jag en kick och bestämde mig för att göra en riktig "Onsdagssotis"
för att med lite fest och glam fira att jag mottagits så väl av er där ute!
Kanske passar denna bra på en "Lill-lördag" som det är idag! =)




So here we go!!!

Jag börjar först med att lägga en foundation över hela ansiktet  och
en aningen nedanför käken för att tona ut. Den applicerar jag med en
foundationpensel. Min pensel är av märket Needs.

Jag har även använt mig av Makeupstores "Cover All Mix".
Det är en concealer som består av tre färger.
En gul, en rosa och en neutral beige.
Den rosa blandar man med den neutrala färgen för att "trolla bort"
mörka eller blå-lila partier, så som mörka ringar under ögonen.
Den gula blandar man med den neutrala färgen för att netralisera
röda områden, så som acne, utslag, födelsemärken som man vill
dölja och runt om vid näsvingarna.

Jag har till exempel använt den rosa mixat med den beigea under
ögonen, på ögonlocken och vid inre ögonvrån mot näsan,
för att få bort det mörka blå-skiftande i min hud där.
För att få ett jämnt resultat har jag här använt  mig av
Makeupstores syntetpensle nr 205, som lämpar sig bra för detta.

På bilden ser jag verkligen likblek ut, men blixten lyckade ljusa
upp huden lite väl mycket. Så ni får ha lite överseende med det.



Efter foundation och Cover All Mix har jag applicerat löspuder
med en puderborste i cirklande rörelser. Jag har använt en
transperant ton på pudret som inte ger någon särskild färg
åt huden, utan bara mattar ner det blanka och "suger upp"
det lite feta i min foundation och Cover All Mix.
Så där, då har vi en bra grund att "bygga" på. =D



Till ögonmakeupen.


1.) Jag började med att applicera MakeUpStores High Tech
Lighter
i färgen "Platina" som en primer för att få bättre fäste
av de ögonskuggor jag tänk lägga.
Jag använder ett finger för att strycka ut denna jämt.
Men kom ihåg, sätt ALDRIG dina fingrar direkt i produkter,
då förkortar du förbrukningstiden nämnvärt.
Detta pga att på fingrarna finns fett och bakterier, och dessa vill
man inte ha i sina produkter.
Produkterna blir full med bakterier och härsknar, och applicerar
du sedan detta på dina ögonlock så är det en bra grogrund för
ögoninflammationer osv.
Använd istället en pensel att ta lite av produkten, applicera "klicken"
på ögonlocket och arbeta försiktigt in den med penseln eller ett
finger.

High Tech Lighter är en pärlemofärgad något kladdig creme.
Den har lite vaselin-känsla över sig men är en fantastisk produkt
som finns i ett flertal färger.
Som jag tidigare skrev, hjälper den till att hålla ögonskuggorna på
plats och har även ett fint skimmer om man väljar att använda den
som enda produkt som en skugga på ögonlocket.
Obs! Man behöver ytterst lite av denna produkt på huden för annars
blir det onödigt kladdigt och skuggan sitter inte bättre för att man tar
mer av denna produkt utan snarare sämre.



2.) Jag lade därefter Maybellines EyeStudio ögonskugga i färgen
"Pink Fizz/Rose Fizz" (nr 120) över hela ögonlocken och en aningen
upp förbi globlinjen. Jag fortsätter även med penseldrag invid inre ögonvrån
och ner längs med halva nedre fransraden. Det gör inget om det kommer
en aning på huden precis nedanför inre ögonvrån också, utan det ger ännu
mera strålande effekt åt makeupen.
Denna färg är pärlemofärgad och ljust gammelrosa med ett stick av lila.
Jag använde här Makeupstores pensel nr 106, som är en lite större och
bredare ögonskuggspensel.





3.) Sen var det dags att skapa ett djup i ögonmaken.
Jag lade MakeUpStores Microshadow "Diva" (djupt lila färg) från mitten
av ögonlocket och ut mot yttreögonvrån.
Fortsatte även med denna färg upp i en C-form från yttre ögonvrån och
i globlinjen en bit in.
Här använde jag mig av MakeUpStores pensel nr 105.
Den lättare att jobba med för att få precision på skuggor.





4.) För att ytterligare få fram en djupare blick, lade jag sedan
MakeUpStores Microshadow "Tuch" (djupt mörkblå) en bit in från
yttre ögonvrån och i C-form upp och in i globlinjen.
Efter det formade jag C-formen i ytte ögonvrån till ett liggande V ut
från ögonlocket. Det blir lite "kattögon-effekt" av detta.
Till detta använde jag något mindre ögonskuggspensel från H&M.





5.) Nu är det dax att sudda alla skarpa linjer av skuggorna så att
dom smälter in i varanndra. Var extra noga vid V-formen så det
inte blev så skarpt ut från ögonlocket, utan bara kan anas när man
öppnar ögat.
Till detta använda jag mig av en något större och mjukare ögonskuggs-
pensel från Needs. Här i Övik hittar man dessa på blanda annat Ica Kvantum.
Den är billig, kostade endast 20 kr, men funkar väldigt bra att sudda skuggor
med då den är så mjuk.



6.) Dax för kajal. Från inre- till yttre ögonvrån längs med hela fransraden
har jag dragit en jämn linje med Viva la Divas kajalpenna
"Blue Lagoon" (nr 5)
.
Längs med nedre fransraden från yttre ögonvrån och tilldrygt hälft in mot
inre ögonvrån, har jag dragit en jämn linje med Viva la Divas kajalpenna
"Bordeux" (nr 20)

Sudda därefter dessa linjer så dom smälter in fint.
Jag har här använt mig av MakeUpStores pensel nr 104.
Men det funkar att sudda med tops också såklart.



7.) Jag avslutar sedan med att applicera IsaDoras Inliner Kajal i färgen
"Satin White"
(nr 50) längs med vattenlinjen för att få en effekt av en
klarare blick med vitare ögonvitor. Det lyfter blicken och ögonen ser piggare ut.








8.) Sen fyller jag i ögonbrynen med Rimmels Soft Kohl Kajal Eye Pencil i färgen
"Sable Brown" (nr 011) som jag blandar med Sans Soucis Eyebrow Pencil
i färgen "Black" (Nr 08) för att få till en mera lämplig färg som matchar min hårfärg.
Jag blandar och applicerar dessa med hjälp av MakeUpStores snedskurna pensel
nr 110.




9.) Sen är det dax för mascaran. Jag använder här IsaDoras Build-Up Mascara
Extra Volume.

Den jag använder är vattenfast men den finns även som icke vattenfast.
Jag lägger på två lager på de övre ögonfransarn för att att få bra volym och mycket
svärta på fransarna. På de undre fransarna lägger jag ett lager för att endast få lite
färg och "ta fram" fransarna.



10.) Så på med lite rough. Jag använder här Max Factors rough i färgen "Mulberry".
När jag lägger på roughen så ler jag mot mig själv i spegeln, på så sätt hittar jag vart
jag ska applicera den.
Sedan applicerar jag en liten dutt av MakeUpStores Microshadow "Sun Breeze"
med en mjuk pensel på högsta punkten av kinden, ovanför ögonbrynen, längs med
näsryggen och slutligen på haken. Suddar sen ut det något.
Detta göra jag för att "väcka liv" i ansiktet och bryta allt det matta från foundation
och pudret som jag grundade med.



11.) Så är det dax för att färdigställa "konstverket" med ett lätt skimrande läppglans
eller läppstift i svagt gammelrosa. Jag valde här Loréals läppglans Glam Shine i
färgen Rose Crystal (nr 11). Tyckte den "band ihop" looken fint och gav fokus
åt ögonmaken.



Det färdiga resultatet:





Och med utsläppt hår och en bild tagen på lite
mera avstånd från kameran ser det ut så här:



Så vad tycker ni, eller tycker inte om med denna makeup?
Lämna en kommentar, jag väntar med spänning på era svar. :-D
Kanske har någon ett bra tips till mig på ögonbrynsskugga
eller penna?

Det var allt för idag. På återseende!










Kommentarer
Postat av: heidi

åååh vad duktig du är=)

jag som inte ens är intresserad av smink..men nu vart jag lite peppad att prova,ska köpa lite produkter som du använt,bla kajalpennan=)

2011-03-23 @ 17:37:17
Postat av: Hanna

Heidi: Stort tack för berömet!Roligt att du gillade inlägget och inspirerade dig! =)



Jaa dessa kajalpennor från Viva la Diva är verkligen bra och prisvärda! Ger så fina färger!

Jag köpte mina på Cubus.



Välkommen åter till bloggen!



/Kram Hanna

2011-03-23 @ 17:50:57
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: camilla lindqvist

Men jätte snyggt. Detta gillade jag mycket. Härliga nyanser. Me like. :-).

2011-03-23 @ 18:47:34
Postat av: Hanna

Camilla: Tack gumman! =D



Jaa jag gillar dessa nyanser väldigt mycket. Dom är fräscha och skrimmande! Jag har lite svårt för matta ögonskuggor, så dessa med pärlemoeffekt är läckra enligt min mening!

2011-03-23 @ 20:09:59
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Pia Braxenholm

Det här var verkligen en passande makup på dig. Jag tycker att du passar bättre i en mildare färg som den här på dina läppar. / Kram Pia

2011-03-26 @ 10:39:39
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/
Postat av: Pia Braxenolm

Det här var verkligen en passande makeup för dig. Du passar mycket bra i den här ljusa färgen på dina läppar. Snyggt! / Kram Pia

2011-03-26 @ 10:48:52
URL: http://makeuptodaybybambi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0